20.05.2024

נעצר חייל שעישן סמים עם קטינים

פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, לרבות עם קטינים. הפרשה מיוחדת לחשוד, ולחברו- אדם בשם "עינצי". מה קבע בית הדין בעניין מעצרו של החשוד בנסיבות שבהן העבירה נחקרת גם ע"י המשטרה האזרחית הרגילה?.
פורסם ב: 00:00 | 30.07.2016
מאת:

במסגרת כתב האישום, מדובר על מספר רב של מקרים שבהם הנאשם ועינצ'י חברו הציעו לקטינות לעשן עמן סמים, כאשר היו בשירות צבאי.

 

קיימת אפליה

הסנגורית של הנאשם, אשר יוצג ע"י עו"ד סיגל לוי, טענה כי בנסיבות העניין מתקיימת בעניינו של הנאשם אפליה, שיהוי ניכר, ופגיעה קשה בזכויות יסוד. יוער כי הסניגורית לא חלקה על קיומן של ראיות לכאורה כלפי החשוד- נאשם. הפרקליטות הצבאית מנגד, שיוצגה ע"י סגן איתמר כץ, טען כי לכל היותר מתקיימת כאן אבחנה רלוונטית, ואין כל פגיעה בזכויותיו.

למעשה, טענת האפליה נבעה מכך שמדובר בפרשה שנחקרת ע"י המשטרה האזרחית, ולכאורה לטענת החשוד, הראיות שאספה המשטרה הצבאית הן רק בדל מחלק גדול יותר, שנחקר כאמור במקביל. "ההגנה הדגישה, כי עסקינן בפרשיה שנסיבותיה אזרחיות לחלוטין וכי ההפרדה שנעשתה בין היבטי ההדחה של קטינים לסם ואספקת הסם להן, מלאכותית. לדעתה, יש להעביר את הטיפול בנושא כולו לידי הרשויות האזרחיות. הסניגורית אף הצהירה בפני כי היא עתידה לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להעביר את הדיון בכתב האישום נגד הנאשם לערכאה אזרחית". בנוסף, בנסיבות העניין, חברו של הנאשם- עינצי, כבר שוחרר מהצבא, והדין הרלוונטי לגביו הוא הדין האזרחי. עינצי, לא נעצר, מה שלכאורה מהווה אפליה אסורה כלפיו.

בית הדין הצבאי דחה את הטענה, "נדמה, כי בנסיבות העניין, משניצבים לנגד עיני שניים החשודים בעבירות של שימוש בסם מסוכן, בנסיבות אזרחיות, כאשר האחד משוחרר מצה"ל והשני עדיין בשירות צבאי, יש להעדיף את האינטרס ההרתעתי והמניעתי המתגשם במעצרו של החייל עד לתום ההליכים נגדו, אף אם מי שביצע בצוותא חדא עמו את השימושים, לא נעצר, מאחר שפוטר בינתיים משירות צבאי".

 

הפרקליטות השתהתה

האירוע הנטען התרחש כבר בחודש מאי, אך רק בחודש יולי למעשה החלטה חקירה במשטרה הצבאית החוקרת, כאשר המשטרה האזרחית כאמור החלה בחקירה בתאריך המוזכר. בית הדין הצבאי קבע כי השיהוי דנא הוא בעורכי התביעה, "סבורתני, כי יש לרענן את ההנחיות בדבר דחיפות הטיפול בחיילים החשודים בעבירות סמים, אף ככל שהדבר נוגע לטיפולה של מ"י בהם ולהעברת המידע והחיילים למצ"ח. אינטרס ההעמדה לדין והטיפול בעבירות סמים שבוצעו ע"י חיילים אינטרס כללי הוא, החורג מדלת אמותיה של מערכת השיפוט הצבאית". למרות זאת, קבע בית הדין הצבאי כי החומרה במעשים גוברת על השיהוי והמחדל.

 

ההליכים עשויים להימשך זמן רב

בית הדין הצבאי קבע כי מדובר בפרשה גדולה מאוד וסבוכה, שכפועל יוצא עתידה להימשך זמן רב. ברירת המחדל בנסיבות כאלו שהתמשכות ההליכים אינה מהווה עילה לשחרור ממעצר. מנגד, בנסיבות העניין, קבע בית הדין הצבאי כי "נוכח מכלול הנסיבות וחומר החקירה המורכב, סבורתני כי יש לקצוב את מעצרו של הנאשם, על מנת שיהיה בידי ביה"ד לפקח מקרוב על התפתחות ההליכים בתיק ולבחון בהתאם, את שאלת המשך מעצרו של הנאשם".

 

החשוד יהיה עצור- במעצר סגור

לאור מכלול הנסיבות, וחומרתה של העבירה הנטענת, בית הדין קבע כי החשוד ישהה במעצר סגור. אנו סבורים, כי קיים יסוד סביר מאוד שבמערכת המשפטית האזרחית, מקרה כזה אכן היה מסתיים בשחרור ממעצר בתנאים מגבילים, ולא במעצר עד לתום ההליכים.

תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

TV בלוג

משפט צבאי

חקירות סמים במסגרת הצבא

משפט צבאי הפעל
חקירות סמים במסגרת הצבא
10.12.2016| קובי מרגולוב

מילון מונחים

מעצרים בתחום משפט צבאי

180 ק"ג קנאביס נתפסו במעבדה שהוקמה בסמוך לגן משחקים בטירת הכרמל

מעבדה לגידול סמים שהכילה 180 ק"ג של סמים מסוג קנאביס נתפסה בטירת כרמל בקרבת גן משחקים. אתמול הוגשה הצהרת תובע נגד שני תושבי המקום בחשד להפעלתה. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

גזרי דין בתחום משפט צבאי

של"צ, מאסר על תנאי וקנס לנאשם באיומים כלפי ראש עיריית רמלה

בית משפט השלום ברמלה קיבל את עמדתו של עוה"ד איתי בר עוז וקבע כי הרקע לאיומים והסיבה מהם נבעו מחייב לפרוש מתחם ענישה מקל. על הנאשם נגזרו 400 שעות לתועלת הציבור, 6 מאסר על תנאי, קנס ופיצוי
לכתבה המלאה >

עבירות סמים חמורות: העברת תיק מבית דין צבאי לבית משפט אזרחי

פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר הטיעון שם הגיעו הצדדים לענישה חסרת תקדים בדמות שישה חודשי עבודות שרות בניכוי ימי מעצר.
לכתבה המלאה >

פסקי דין בתחום משפט צבאי

נאשם בעבירת איומים כלפי עובד סוציאלי זוכה בבית המשפט

הנאשם שלח לעובד הסוציאלי האמון על הטיפול בילדיו דואר אלקטרוני בו כתב דברי איום לכאורה. בית משפט השלום בירושלים החליט לזכות אותו לאחר שפסק כי אין המדובר בדברי איום
לכתבה המלאה >

נאשם זוכה מן המיוחס לו בשל טענת הגנה מן הצדק לנוכח התנהלות השוטרים כלפיו

בית משפט השלום ברחובות מנמק: "הגשת כתב האישום וניהול ההליך פוגעים בתחושת הצדק וההגינות המשפטית לנוכח התנהלות המאבטחים והשוטרים".
לכתבה המלאה >

הואשם בעבירת איומים כלפי שוטר וזוכה מחמת הספק

בית משפט השלום ברחובות זיכה מחמת הספק אדם שהואשם בעבירת איומים כלפי שוטר
לכתבה המלאה >

הבקשה לחנינה התקבלה - הרישום הפלילי של החייל נמחק

נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע בבית דין צבאי ומנסה להחזיר את חייו למסלול תקין – ומורה על מחיקתו המיידית של רישומו הפלילי
לכתבה המלאה >

מחדלי חקירה הובילו לזיכוי חייל משימוש בסמים

בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת האליבי של הנאשם לא נבדקה.
לכתבה המלאה >

עורכי דין פלילי

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->