מאסר בעבודות שירות
אם בית המשפט הרשיע נאשם, הוא ידון בעונש המגיע לנאשם בגין העבירה בה הורשע. "עונש" בהליך הפלילי יכול להיות קל, בדמות קנס, או מאסר על תנאי. מנגד, עונש יכול לבוא גם לידי ביטוי במאסר מאחורי סורג ובריח.
סעיף 51ב לחוק העונשין, התשל"ז- 1977 הוא אשר מסדיר את נושא עבודות השירות. אם בית המשפט סבור כי יש מקום לבחון רצוי מאסר בעבודות שירות, או אז לרוב, בשלב הטיעונים לעונש, הוא יורה על קבלת חוות דעת מהממונה על עבודות שירות (קצין בשירות בתי הסוהר). הממונה יראיין את הנאשם, ויקבע האם הוא כשיר לביצוע עבודות כגון אלו. כמו כן, לשם ביצוע עבודות שירות, על הנאשם גם להסכים לכך (לעיתים נאשמים מעדיפים פשוט לשבת בכלא, ולא לבצע עבודות שירות).
ב-3 ביולי 2018, אישרה וועדת החוקה, חוק ומשפט בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק העונשין (נשיאת מאסר בעבודות שירות - הוראת שעה), התשע"ז-2016. על פי הצעת החוק, בסעיף 51ב(א) שצוין לעיל, המילים "שאינה עולה על שישה חודשים" יוחלפו במילים "שאינה עולה על תשעה חודשים". המשמעות היא, שתקופת המאסר המירבית שניתן היה להמיר לעבודות שירות הייתה 6 חודשים. כיום, בית המשפט מוסמך להמיר תקופת מאסר של עד 9 חודשים לריצוי בעבודות שירות.
הצעת החוק הממשלתית מוזגה עם הצעת חוק פרטית של ח"כ אחמד טיבי, במטרה להרחיב את השימוש בחלופה של עבודות שירות. הצעת החוק שהובאה כהוראת שעה תהיה תקפה לשנתיים אשר במסגרתן, יישום החוק ילווה במחקר שמטרתו יהיה לבחון את השפעות התיקון כולל האפשרות לקיצור שליש. ולבסוף יוחלט האם להפוך את הוראת השעה להוראה קבועה.
ככל שנקבע שנאשם ירצה עבודות שירות, והנאשם לא ביצע אותן, או לא הגיע לבצען במשך תקופה, או שהתנהגותו המשמעתית לא הייתה ראויה, אז יכול בית המשפט לקבוע על הפקעת עבודות השירות. המשמעות היא שהנאשם ירצה את המשך עונשו מאחורי סורג ובריח.
אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני ובכל מקרה מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין פלילי