20.05.2024

פעמיים בחודש הומלץ: לקצוב עונש מאסר עולם בגין רצח

בחודש שעבר, החליט הרכב ועדת השחרורים בראשותה של השופטת בדימוס שרה ברוש להמליץ על קציבת עונשם של שני אסירים שונים, עליהם נגזר מאסר עולם בגין רצח. כל זאת, לאור התהליכים המשמעותיים שעברו האסירים במאסרם עד כה.
פורסם ב: 13:00 | 15.10.2016
מאת:
מערכת קרימינלי
פעמיים בחודש הומלץ: לקצוב עונש מאסר עולם בגין רצח

קציבת מאסר עולם על רצח באמצעות מכות וחניקה

המקרה הראשון עניינו באסיר אשר כלוא בבית הסוהר איילון. מדובר בבקשתו השלישית של האסיר לקציבת עונשו, כאשר הוא מרצה עונש של מאסר עולם בגין רצח וגניבה, לאחר שלפני כ-13 שנה, נכנס יחד עם אחר אל בית המנוח והרג אותו במכות בקבוק על ראשו ובחניקה.


בהמלצה שנכתבה לוועדת השחרורים בנוגע לקציבת עונשו של האסיר נכתב כי על פי דוחות שב"ס האסיר עבר דרך משמעותית וארוכה של תהליך שיקומי. כמו כן, האסיר הודה בביצוע הרצח באופן מלא, הביע חרטה על מעשיו, והוא מפגין אמפתיה כלפי סבלה של משפחת הקורבן. בנוסף, שימש האסיר כחונך לאסירי השגחה; לקח חלק פעיל במגוון פעילויות במסגרת החינוך; השתתף במפגשים להתמכרויות לאלכוהול; סיים קבוצה טיפולית בנושא שליטה בכעסים; ואף היווה דוגמה אישית לשאר חברי הקבוצה.


בהמשך, השתלב בפרויקט בתיאטרון טיפולי כאשר מחוות דעתן של חונכות הקבוצה עולה כי היה דומיננטי מאוד, ונתן מענה חינוכי וטיפולי לאסירים אחרים. עוד נכתב כי ההתרשמות הכללית הינה מאדם מאורגן, בעל יכולות קוגניטיביות וורבליות גבוהות אשר מצליח להפיק תועלת מתהליכים טיפוליים בהם לוקח חלק ואף מביע מוטיבציה להמשך טיפול במהלך מאסרו.


לבסוף, לאור הדרך הארוכה והמשמעותית שעשה האסיר במהלך מאסרו ולאור המוטיבציה שהוא מביע להמשך התהליכים הטיפוליים, המליצה ועדת השחרורים בפני נשיא המדינה לקצוב את עונשו של האסיר לתקופה של 30 שנה החל מיום מאסרו.


קציבת מאסר עולם בגין רצח על רקע 'חילול כבוד המשפחה'

יומיים לאחר המקרה האחרון, קיבלה הוועדה החלטה דומה בעניינו של אסיר אחר. מדובר באסיר מבית הסוהר רימונים, אשר מרצה עונש מאסר עולם החל ממאי 2006 לאחר שהורשע ברצח אחותו על רקע חילול כבוד המשפחה כאשר שלף סכין ודקר אותה 29 דקירות סכין שגרמו למותה.


בשנת 2013 דנה ועדת שחרורים מיוחדת בבקשה לקציבת עונשו, אולם בקשתו לא אושרה מפני שהוועדה סברה כי עדיין לא בשלה העת להמלצה לקציבת עונשו. בדיון שהתקיים בחודש שעבר בעניין בקשתו השנייה של האסיר לקציבת עונשו הונחו בפני הוועדה דוחות מהם עולה שהאסיר עבר דרך ארוכה ומשמעותית בתהליך שיקומו מאז תחילת מאסרו, וזאת אף לאחר שבקשתו לקציבת עונשו נדחתה על ידי הוועדה הקודמת.


זאת ועוד, האסיר סיים 12 שנות לימוד וכיום ממשיך את לימודיו באוניברסיטה הפתוחה; הוא משמש כעוזר הוראה לאסירים אחרים; לקח חלק בקבוצות פסיכודרמה, כתיבה יוצרת, תקשורת בין אישית וזוגיות; ולפני כשנתיים נבחר כסיפור הצלחה של כלא רימונים מבחינה חינוכית. בנוסף, החל מ-2012 ביצע טיפול גמילה מאלכוהול, שולב בקבוצה טיפולית ארוכת טווח לאלימות במשפחה, וכיום משולב בקבוצה טיפולית אינטנסיבית לאסירי עולם.


במסגרת ההליך הטיפולי הביע האסיר חרטה כנה על מעשיו ואמר כי הוא עושה מאמצים רבים להיחשף בקבוצות הטיפוליות ולא מוותר לעצמו גם כשקשה לו. ההתרשמות של גורמי הטיפול הייתה כי מדובר באסיר ללא נורמות עברייניות בולטות; משתף פעולה; בעל יכולת ורבלית טובה; ובעל יכולת להבנה, פרשנות ותובנות להתנהלותו. לאור התהליכים המשמעותיים שעבר וכדי להגביר את המוטיבציה להמשך הטיפול, גם במקרה זה המליצה הוועדה בפני נשיא המדינה לקצוב את עונשו של האסיר לתקופה של 30 שנה.

 

תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

מילון מונחים

עורכי דין פלילי

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד
back --> -->