21.12.2024

תעבורה

בנימין בן נתן
צור קשר עם
בנימין בן נתן

הכתבות הנצפות באתר

בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של עו"ד טליה גרידיש על חומרת העונש שהושת על נאשם בעבירות איומים, סיכון חיי ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי בלוד משית על נאשם עונש מאסר בעבודות שרות בעבירות חמורות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה והפקרה ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דוחה ערעור נאשם שהורשע בעבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה ועבירות נוספות וקובע כי אין המקרה ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דוחה ערעור נאשם ומקבל ערעור המדינה על קולת העונש שהשית בית המשפט המחוזי בחיפה על נאשם בעבירות ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון מחמיר בעונשו של נאשם שביצע עבירה של סיכון חיי אדם ועבירות נוספות, בקבעו כי אין בעובדה שזהו ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון מקבל ערעור המדינה על קולת עונש שהושת על נאשם בעבירות של סיכון חיי אדם תחת השפעת אלכוהול, ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי בבאר שבע השית 56 חודשי מאסר בפועל על נאשם בסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה ועוד מספר עבירות ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דחה ערר שהגיש נאשם כנגד החלטת בית המשפט המחזוי בחיפה לעצור אותו עד תום ההליכים ולא לבחון ...
לכתבה המלאה >

עבירת סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה

עבירת סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה במהותה היא עבירה תעבורתית ואולם היא מצויה בחוק העונשין ונדונה בבית משפט מחוזי, כאשר העונש המקסימלי הקבוע בצדה הוא 20 שנות מאסר, בדומה לעונש הקבוע בחוק לעבירת הריגה. מה הופך את העבירה לכזאת חמורה ואיך מתמודדים איתה בתי המשפט ורשויות האכיפה – במאמר הבא

פורסם ב: 09:57 | 19.09.2017
כותב המאמר: בנימין בן נתן
עבירת סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה

הראייה שעבירת סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה ככל כך חמורה, באה לידי ביטוי בין השאר בענישה בגינה, המעוגנת בסעיף 332 לחוק העונשין, הקובע כי ניתן להטיל מאסר של עד 20 שנה על מי שהורשע בעבירה.

 

הסעיף קובע מספר דרכים שבהן יכולה להתגבש העבירה, כלומר מספר פעולות שמהוות עבירה, כאשר הן נעשות בכוונה לפגוע בנוסע בנתיב תחבורה או כלי תחבורה, או לסכן את בטיחותו:

 

(1) כאשר אדם מניח דבר על נתיב התחבורה או כלי התחבורה;
(2) כאשר אדם מטפל בנתיב תחבורה או כלי תחבורה או כל דבר שעליהם או בקרבתם, בדרך שיש בה כדי לפגוע בשימוש החופשי והבטוח של נתיב התחבורה או כלי התחבורה, או בבטיחותו של נוסע כאמור, או כדי לסכן את השימוש או הבטיחות האמורים;
(3) כאשר אדם מראה אור או אות על נתיב התחבורה או כלי התחבורה או בקרבתם, או מטפל בכל דרך באור או באות הקיימים שם;
(4) כאשר אדם גורם לסיכון בטיחותו של נוסע, בהימנעות מעשיית מעשה שחובה עליו לעשות.

 

כאמור, אלו הן מספר התרחשויות שבהתקיימן יכולה להתגבש עבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, דבר שעשוי להוביל לענישה של עד 20 שנות מאסר. עם זאת חשוב לדעת, כי מדובר בעונש המקסימלי. בתי המשפט נוהגים להחמיר לרוב בעניינם של נאשמים שנמלטו משוטרים חרף הוראה מפורשת לעצור, ניהלו מרדף, ופגעו במכוניות, גרמו נזק תוך נהיגה פרועה ומכוונת וגרמו בפועל לסיכון בחיי אדם, כך שגזירת העונש תלויה גם בנסיבותיו של הנאשם, ונסיבות העבירה ואופן ביצועה.

 

היסוד הנפשי הנדרש להרשעה בעבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה

עניין נוסף שהופך את העבירה למורכבת, ואת ההרשעה בה לעוד יותר בעייתית, היא שמדובר בעבירה התנהגותית ולא עבירה תוצאתית. המשמעות היא שלשם הרשעה בעבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, אין על התביעה להוכיח את התממשות התוצאה או נזק כלשהו שנגרם, אלא, היא נדרשת אך להוכחת היסוד הנפשי, כלומר הלך הרוח של מבצע העבירה. בעבירה זו היסוד הנפשי הנדרש הוא של כוונה, כלומר לא די שהנאשם עצם עיניו, התרשל או התנהג בקלות דעת, אלא יש צורך להוכיח "שאיפה של העושה כי תתממש פגיעה בנוסע בנתיב תחבורה או תסכן את בטיחותו" (ע"פ 217/17). ואולם, בפסיקה נקבע כי ניתן להרשיע אדם אף אם לא היתה לו כוונה מיוחדת לסכן אדם בנתיב תחבורה, אלא אף אם יכל לצפות כאפשרות קרובה לודאי, כי מעשיו יובילו לסיכון חיי אדם, אף אם לא רצה בכך (ע"פ 217/17).

 

סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה וענישה

אחת הסיבות שהעבירה נתפסת ככזו חמורה, ושהענישה בגינה היא כה משמעותית, נובעת מהמימדים המסוכנים של התופעה. בתי המשפט בישראל, כמו גם המשטרה וגורמי אכיפה אחרים, רואים בחומרה את התופעה, ובעצם רואים בה התנהגות רשלנית ומסוכנת בכלי רכב, שהופך למעשה לכלי נשק לכל דבר, ומסכנים בכך ציבור שהוא חף מפשע. בשל חומרתה של העבירה, בית המשפט המוסמך לטפל בכתבי אישום המכילים עבירה זו הינו בית המשפט המחוזי. והענישה המושתת, בדרך כלל, למי שמורשע בעבירה של סיכון חיי אדם הנתיב תחבורה הינה של מספר שנות מאסר.

 

בית המשפט העליון דן בסוגיה, וציין כי מטרתה של הענישה המחמירה היא להעניש את החוטאים בעבירות הללו, להרתיע אחרים מלבצען ולפעול ללא הפסק למגר את התופעה המדאיגה הזו (ע״פ 8085/07).

 

סיכום:

העבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה היא חמורה ביותר, כאשר המחוקק, רשויות האכיפה ובתי המשפט רואים בה כשווה בחומרתה לעבירת ההריגה. מכאן, שבכל מצב שבו זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בעבירת תעבורה, וכמובן בעבירה של סיכון חיי אדם, רצוי ומומלץ לפנות סיכון חיי אדם הנתיב תחבורה, שידע להגן על זכויותיך באופן המיטבי. 

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום עבירות תעבורה

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד
back --> -->